Platan – ośrodek hipoterapii i programów rozwojowych z końmi
O MNIEO mnie
Renata Łoboda
Moja przygoda z końmi rozpoczęła się w dzieciństwie. Pierwsze jeździeckie kroki stawiałam w nadbużańskiej gajówce „Trojan” pod okiem pana Wiesława Augustyniaka – kierownika Ośrodka Jeździeckiego w Siedlcach. Przez wiele lat uczestniczyłam w spartańskich obozach zaprawiając się w sztuce jeździeckiej, obyciu z końmi i pracy przy nich. Swoją wiedzę i umiejętności pogłębiałam w stadninie koni państwa Ferensteinów w Gałkowie. Tam też zdobyłam uprawnienia do nauczania jazdy konnej.
Chęć połączenia dwóch pasji – koni i pracy z dziećmi sprawiła, że w 1999 roku ukończyłam kurs zawodowy zorganizowany przez Fundację Na Rzecz Rozwoju Rehabilitacji Konnej Dzieci Niepełnosprawnych „Hipoterapia” w Krakowie (wg programu opracowanego przez Polskie Towarzystwo Hipoterapeutyczne we współpracy z Polskim Związkiem Jeździeckim) i otrzymałam uprawnienia do prowadzenia szeroko rozumianej hipoterapii.
Czas spędzony wśród koni i wspólna praca z nimi przyniosła mi nowe spojrzenie na naszą komunikację z tymi mądrymi zwierzętami. Zainteresowała mnie innowacyjna metoda rozwoju osobistego, jaką jest Horse Assisted Education. Jej założeniem jest to, że koń dobrowolnie nawiązuje współpracę z człowiekiem i zachęca nas do komunikowania się „bez masek”, czyli bycia autentycznymi i prawdziwymi. Trening z koniem pokazuje nam, co w nas jest silne, co słabe, co przynosi zaufanie, a co rodzi dystans. Koń zawsze reaguje na nasz stan. Jego reakcja nie jest dyktowana normami zachowań.
W 2017 r. uczestniczyłam w programie „Train the Trainer”, prowadzonym przez pionierkę tej metody w Polsce – Agatę Wiatrowską i stałam się facylitatorem programów rozwojowych z końmi. Nadal, poprzez doświadczanie, uczę się, rozwijam i stwarzam innym przestrzeń do rozwoju wg metody HAE.
O swoim rozwoju osobistym napisałam z nieukrywanym wzruszeniem tak:
„Droga rozwoju może być trudna, długa i kręta. Bywa uporczywym zmaganiem i ciężką wspinaczką pod górę, ale z jej szczytu roztaczają się piękne widoki – spełnienie, radość, spokój, nowe wyzwania, dobre myśli… Warto nią kroczyć, bo dzięki temu stajemy się bardziej świadomymi istotami (nawet wtedy, gdy w tej materii wydaje nam się, że osiągnęliśmy już wszystko), elastyczniej poruszamy się w często trudnych relacjach międzyludzkich, mądrzej realizujemy nasze plany i wizje, czujemy się bardziej wartościowi, widzimy przed sobą większe możliwości.
W mojej drodze towarzyszyły i towarzyszą mi konie. Są moją pasją od dzieciństwa. Zaraziłam nią pokaźną gromadę młodych ludzi (i bardzo się z tego cieszę). Z niektórymi do dziś wspólnie przemierzamy Bieszczady. Coś jednak przez te lata się zmieniło… Uważniej patrzę na konie i słucham tego, co chcą mi w swój swoisty, niewerbalny sposób powiedzieć. Wspólnie działamy – są terapeutami i uczą się być trenerami. Stoimy obok siebie „ramię w ramię”. I choć galop w harmonii z koniem przynosi mi wiele radości i swobody, to więcej widzę i uczę się obserwując stado i pracując z końmi dotykając ziemi stopami tak jak one kopytami. Przełomem w moim postrzeganiu koni i siebie samej był warsztat rozwojowy HorseSense – „Drzewo życia”. To, czego kilka lat temu doświadczyłam w pięknej mazurskiej wsi, w Krainie Wolnych Koni, do dziś rozbrzmiewa mi w duszy, sercu, umyśle i ciele. Idę drogą programów rozwojowych z końmi, bo dla mnie jest ona właściwa i czuję jej efekty”.
WYKSZTAŁCENIE:
mgr filologii polskiej, absolwentka studiów podyplomowych w zakresie zarządzania oświatą, oligofrenopedagog, instruktorka rekreacji ruchowej ze specjalnością jazda konna, hipoterapeutka, członek Polskiego Towarzystwa Hipoterapeutycznego, facylitatorka programów rozwojowych z końmi.
UKOŃCZONE SZKOLENIA I WARSZTATY ROZWIJAJĄCE PRACĘ HIPOTERAPEUTY:
- Konferencja Hipoterapeutyczna, Warszawa 2022,
- “Problemy psychiatryczne u dzieci i młodzieży” (Instytut Studiów Podyplomowych),
- “Kolory depresji” (Ośrodek Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych),
- Międzynarodowa Konferencja Hipoterapeutyczna, Poznań – Baranówko 2019 r.,
- Międzynarodowa Konferencja Hipoterapeutyczna, Kraków 2017 r.,
- Konferencja naukowo – szkoleniowa „Poznać i zrozumieć autyzm” (Mazowiecki Kurator Oświaty, Zespół Szkół Specjalnych im. ks. Jana Twardowskiego w Grójcu),
- Metoda AAC, rodzaje systemów komunikacyjnych, umiejętności komunikacyjne dziecka i ich zaburzenia. Podstawowe strategie komunikacyjne w pracy terapeutycznej (Polskie Towarzystwo Hipoterapeutyczne, PFRON),
- Autyzm, zespół Aspergera. Praca z dzieckiem z całościowymi zaburzeniami w oparciu o techniki behawioralne (Centrum Wspomagania Rozwoju Osobowości, Sekcja Terapii Pedagogicznej „Dysleksja w Centrum Uwagi”),
- Jak prowadzić zajęcia hipoterapeutyczne dla dzieci z autyzmem i zespołem Aspergera (Polskie Towarzystwo Hipoterapeutyczne, PFRON),
- Rozpoznawanie dysfunkcji integracji sensorycznej u dzieci korzystających z zajęć hipoterapii cz. II (Polskie Towarzystwo Hipoterapeutyczne, PFRON),
- Konferencja naukowo – metodyczna „Rozmawiając o autyzmie” (Mazowiecki Kurator Oświaty, Zespół Szkół Specjalnych im. ks. Jana Twardowskiego w Grójcu),
- Zasady postępowania i korekcja wad postawy oraz skolioz w trakcie zajęć hipoterapii (Polskie Towarzystwo Hipoterapeutyczne),
- Metody psychomotoryczne wspomagające proces hipoterapeutyczny (Polskie Towarzystwo Hipoterapeutyczne),
- Zastosowanie hipoterapii w pracy z młodzieżą przebywającą w placówce resocjalizacyjnej (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej w Warszawie),
- Rozpoznawanie dysfunkcji integracji sensorycznej u dzieci korzystających z zajęć hipoterapii (Polskie Towarzystwo Hipoterapeutyczne),
- Pierwsza pomoc przedmedyczna w terapeutycznej jeździe konnej (Polskie Towarzystwo Hipoterapeutyczne we współpracy z grupą RATLOMED),
UKOŃCZONE SZKOLENIA I PROGRAMY ROZWOJOWE ZORGANIZOWANE PRZEZ HORSESENSE:
- “Biznes retreat” – warsztaty rozwojowe biznesu rozwojowego,
- „Drzewo życia”- warsztat rozwojowy Horse Assisted Education,
- Train the trainer Intensive – szkolenie facylitatorów programów rozwojowych z końmi (program akredytowany przez EAHAE),
- „Rusz z kopyta” – kurs po transformację i moc,
- „Tajemnice koni” – kurs psychologii relacji z końmi,
- „Uważność w relacjach z końmi”,
- „W drodze do prawdy” – praca ze snami, baśniami i archetypami,
- „Taniec z układem nerwowym”.
INNE, NIEZWYKLE CENNE I POMOCNE W PRACY Z DZIEĆMI:
- “Trening dramy dla trenerów i coachów” (Drama i Open Space Technology Ola Chodasz),
- Drama I i II stopnia (Polski Ośrodek Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ),
- Terapia Neurotaktylna (Międzynarodowy Instytut dr Svetlany Masgutovej),
- Kurs wychowawców placówek wypoczynku dzieci i młodzieży (Zakład Doskonalenia Zawodowego w Łodzi),
- Kurs instruktażowy dla kierowników wypoczynku (Ośrodek Kształcenia Zawodowego „Profesja” w Radomiu).