Platan – ośrodek hipoterapii i programów rozwojowych z końmi

PROGRAMY ROZWOJOWE

Programy, w których konie są trenerami.

Obecność koni umożliwia poszerzenie samoświadomości, refleksję wynikającą z relacji z drugą istotą oraz pracę nad sobą m.in. w następujących obszarach:

  • rozpoznawanie i korzystanie z emocji jako drogowskazów;
  • umiejętność wyczuwania granic własnych i innych;
  • poszukiwanie siły poza statusem wynikającym z władzy nadanej, np. rodzicielskiej, stanowiskowej, rangowej;
  • świadomość swoich potrzeb, rozpoznawanie, komunikowanie, dbanie o siebie;
  •  realizowanie wizji, nadawanie kierunku, podtrzymywanie energii do działania;
  • wpływ sposobów myślenia na działanie;
  • pogłębianie rozumienia niepisanych praw życia, umiejętności komunikowania się uwzględniająca te prawa.

HORSE ASSISTED EDUCATION
to innowacyjna metoda uczenia się ludzi, w której uczestniczą konie. Jej celem jest szeroko rozumiany rozwój osoby – samoświadomości, przywództwa, umiejętności psychologicznych i społecznych oraz pomoc w zmianie, do której dąży. Istotą tej metody jest stworzenie przestrzeni, w której możemy doświadczyć siebie w relacji z koniem.

Jest to metoda innowacyjna. Jej pionierką w Polsce jest Agata Wiatrowska, która prowadzi firmę HorseSense  i szkoli facylitatorów programów rozwojowych z końmi.

Spotkania u Platana

To przestrzeń edukacyjna, w której poznajemy zachowania koni, uczymy się uważności, przyglądamy się swojemu postępowaniu wobec siebie i innych. To czas, w którym pochylamy się nad sprawami spontanicznie wynikającymi z naszych działań.

Prowadzimy obserwacje stada koni. Tworzymy opowieści o tym, co robią, co czują, co myślą, jakie łączą ich relacje. To doskonały moment na rozwijanie umiejętności odróżniania opinii od faktów. 

Pobyt wzbogacają ćwiczenia dramy – metody nastawionej na rozwój osobowości człowieka. Dzięki niej poznawane na zajęciach baśnie i przypowieści nabierają głębokiego znaczenia, a każdy z obecnych, wchodząc w role niezwykłych bohaterów, czerpie to, co jest mu w tym czasie potrzebne.

Wyciszającą aktywnością, która pojawia się w czasie zajęć, jest tworzenie mandali z motywami koni. Dobór barw bywa zachwycający! W chłodniejsze dni ogrzewamy się w cieple ogniska, smakując pachnące pieczone ziemniaki, w cieplejsze natomiast – wypoczywamy w hamakach, zajadając pyszne poziomki.

 

  • Czas trwania zajęć: 4 godz.
  • Ilość osób w grupie: 6 osób
  • Cena zajęć: 300 zł /osoba

Żeby żyć odważniej

To intensywny program rozwojowy dla dzieci i młodzieży, dedykowany tym młodym ludziom, którzy chcą uwierzyć, że rozstanie rodziców to nie koniec świata. Wspólnie stawimy czoła poczuciu winy i osamotnienia oraz poszukamy jasnych stron tego, co się stało.

Czas rozstań najczęściej przepełniony jest nieprzyjemnymi emocjami. To, co dzieje się między partnerami odczuwają ich dzieci. Towarzyszy im strach i poczucie winy. Nie potrafią zrozumieć, że to małżonkowie się rozstają, a nie rodzice z dzieckiem. Nie mają jasnego obrazu tego, co się dzieje, bo często wiele rzeczy przed nimi jest ukrywanych lub przeciwnie – dzieci są przytłaczane żalem, złością, pretensją swoich rodziców. Tych błędów trudno jest nie popełniać, ale warto je zobaczyć i poprzez odpowiednie działania wesprzeć swoje dzieci.

Program kierowany jest do dzieci tych rodziców, którzy chcą zadbać o to, by dziecko poczuło, że za ich rozstanie nie ponosi winy. Obydwoje pozostają mamą lub tatą, którzy chcą być blisko, troszczyć się i wspierać rozwój swojego dziecka.

W czasie zajęć wzrasta szansa na to, że dziecko poczuje się mniej samotne, mniej zawstydzone, bo spotykamy się w grupie osób, które przeżywają podobne emocje. Docieranie do nich i dzielenie się nimi w atmosferze zaufania to otwieranie drogi do szczęśliwego życia.

Żyjemy w świecie określonych norm społecznych, które obejmują oczywiście wzorzec szczęśliwej rodziny. Odstępstwo od powszechnie przyjętego modelu przynosi nieprzyjemne emocje, podsycane formą narracji. Używając słów: „rozbita rodzina”, „rozwód”  wprowadzamy atmosferę grozy. Mówiąc: „Rodzice nie mogą być już blisko siebie, ale chcą być blisko ciebie i pozostają twoimi rodzicami” łagodzimy sytuację.

Rozstanie partnerów ma na celu uporządkowanie rzeczywistości. Wyjście z gąszczu niesłużących relacji. Skoro doszło do niego, to znaczy, że związek ani nie był dobry, ani budujący, ani przynoszący szczęście, a tym samym nie wspierał dziecka. Rozstanie ma na celu to zmienić.

Dzięki temu programowi uczestnicy będą mogli spokojniej spojrzeć na to, co stało się między rodzicami. Zobaczą, że nie odpowiadają za ich rozstanie. To, co wydarzyło się między ich rodzicami nie przeszkadza w budowaniu wspaniałych relacji rodzic – dziecko. Zdarza się, że te relacje stają się mądrzejsze i silniejsze. Daleka jestem od „promowania” małżeńskich rozstań i nie to jest założeniem programu. Chcę wspierać dzieci, którym często sprawy rodziców przynoszą wiele zmartwień i cierpienia. Chcę, by nie czuły się inne. Chcę, by umiały swobodnie o tym mówić i wierzyć, że to nie ich wina. Chcę, aby ich ramiona nie uginały się pod bagażem przeżyć ojca i matki.

Program prowadzony jest metodą Horse Assisted Education. Towarzystwo koni i proste ćwiczenia z nimi powodują, że emocje wypływają na powierzchnię. Uczestnik staje się refleksyjny i łatwiej przychodzi mu mówienie o uczuciach. Obserwując siebie, wyciąga wnioski dla siebie.

Są to trzy czterogodzinne spotkania w grupie 6 osób. Zaczynamy od zajęć budujących zaufanie i bezpieczeństwo. Następnie docieramy do poczucia winy, osamotnienia i wstydu. Nazywamy emocje i uczucia. W ostatniej części skupiamy się na tym, jak  dbać o więzi z obydwojgiem rodziców i nie brać odpowiedzialności za relacje panujące między nimi.

Skuteczność programu zależy od zaangażowania, otwartości uczestników i poziomu ich dojrzałości. Są to zajęcia rozwojowe, pokazujące możliwości radzenia sobie z sytuacją. Nie są to zajęcia terapeutyczne, zatem należy wyważyć, co dziecku jest potrzebne. Zajęcia pokazują też, czy uczestnik zmaga się z problemami wymagającymi specjalistycznej konsultacji. Swoimi spostrzeżeniami i sugestiami dzielę się z rodzicami po zakończeniu programu lub, jeśli zajdzie taka potrzeba, w trakcie między spotkaniami.

  • Czas trwania zajęć: 3 spotkania po 4 godz.
  • Ilość osób w grupie: 6 osób
  • Cena zajęć: 1200 zł /osoba

 

Dobrze patrzy się tylko sercem

Program, prowadzony metodą Horse Assisted Education, oparty jest na utworze „Mały Książę” Antoine de Saint Exupéry’ego. Składa się z trzech czterogodzinnych spotkań. W pierwszej części, zatytułowanej: „Idąc prosto przed siebie nie zajdzie się za daleko”, poszukujemy swojego miejsca na świecie, zastanawiamy się nad samotnością i byciem z innymi ludźmi. W drugiej: „Dorośli są naprawdę bardzo dziwni” szukamy odpowiedzi na pytania: Jak się czuję, gdy widzę w dorosłym cechę, która mnie niepokoi i martwi? Jak sobie z tym radzę? W trzeciej natomiast: „Jesteś odpowiedzialny na zawsze za to, co oswoiłeś” odpowiadamy sobie na pytania dotyczące przyjaźni i wszelkich relacji – człowieka z człowiekiem i człowieka ze zwierzęciem. Uczymy się szacunku dla drugiej istoty i odpowiedzialności za więzi, które budujemy.

Bardzo lubiany przez dzieci program, w którym podejmujemy zupełnie inną formę pracy ze szkolną lekturą. Dzięki ćwiczeniom w towarzystwie koni angażujemy układ limbiczny, który jest odpowiedzialny za emocje, Nie stosujemy tu pojęć: dobrze, źle. Nie oceniamy. Uruchamiamy nie tylko intelekt, ale również intuicję. Budujemy atmosferę, która sprzyja procesowi uczenia się
i poznawania siebie.

W oparciu o piękną treść tej książki, uczymy się o sobie. O tym jak budujemy relacje z innymi, czy rozumiemy swoje potrzeby, czy zwracamy uwagę na to, co dzieje się w naszym ciele, czy zauważamy emocje, które nam towarzyszą, czy umiemy nazywać uczucia.

W trakcie zajęć uczestnicy mają szansę zrozumieć, czym jest sfera komfortu a czym sfera uczenia się oraz zobaczyć, że często „mniej” znaczy „więcej”.

 

  • Czas trwania zajęć: 3 spotkania po 4 godz.
  • Ilość osób w grupie: 6 osób
  • Cena zajęć: 900 zł /osoba

 

Oswajamy lęk przed oceną

Lęk przez oceną hamuje nas w wielu działaniach. Blokuje w nas autentyczność. Sprawia, że trudno nam wyjść ze sfery komfortu i wejść w sferę uczenia się i rozwoju. Często wiąże się z brakiem akceptacji własnej osoby. Szukamy
w innych ludziach aprobaty tego, co robimy i jacy jesteśmy. Niestety to jest pułapka. Każdy jest inny i nie zadowolimy wszystkich wokół. Chcąc to zrobić, przestaniemy być sobą i będziemy żyć w chaosie i smutku. Nie wyruszymy w drogę do realizacji swoich marzeń.

Warsztat ma na celu obudzenie przekonania, że warto wyrażać siebie, nie bać się swoich słabości, odsłaniać swój „miękki brzuszek” i dzielić się ze światem tym, jacy jesteśmy, a każdy z nas jest wyjątkowy. Ta wyjątkowość sprawia, że każdy może się od kogoś czegoś nauczyć. Wziąć coś dla siebie lub odrzucić. Zajęcia pokazują też, że warto umieć odnaleźć się w sytuacji, w której ktoś nas ocenia. Traktować to jako informację zwrotną na temat naszych działań. Przyjmować jako wskazówkę do dalszych działań, ale przesiewać przez sito swoich przekonań, potrzeb i wartości, którymi się w życiu kieruje.

Jesteśmy od dzieciństwa oceniani. Taki mamy system edukacyjny w szkołach publicznych. Jako wieloletni nauczyciel, przyznaję, że jest mi z tym coraz trudniej. Każdy z nas inaczej się uczy, w innym tempie, każdego interesuje coś innego, każdy ma inne zdolności i talenty. Jednemu łatwiej wypracować jakąś umiejętność, innemu trudniej. Stawianie za to stopni w określonej skali ani nie kształtuje wiedzy, ani osobowości, ani mądrych ambicji spełniania się w życiu jako dobry i szczęśliwy człowiek. Widzę to z roku na rok coraz wyraźniej, a wszelkie statystyki, rankingi, słupki i diagramy oceniające uczniów, nauczycieli i szkoły budzą moją wątpliwość, ponieważ sprzyjają pojawianiu się lęków przed oceną w wielu obszarach naszego życia.

Warsztat przybliży uczestnikom narzędzia, które będą pomagały ten lęk oswajać.

 

  • Czas trwania zajęć: 4 godz.
  • Ilość osób w grupie: 6 osób
  • Cena zajęć: 300 zł /osoba